maandag 8 februari 2010

Bibliotheek 2.0

Dit artikel heb ik gekozen : http://ienc.weblog.ub.rug.nl/jan-arjen/254 van Jan-Arjen Mondria.
Het gaat over Laura Cohens A Librarian's 2.0 Manifesto die op een themamiddag aan bod kwam en waarbij de deelnemers punten konden geven op wat hun het meest aansprak.

Wat me opviel is dat de deelnemers van deze themamiddag zich helemaal niet aangesproken voelden tot 2 puntjes:

  • Ik creĆ«r open websites waar gebruikers zelf content kunnen toevoegen; dat is leerzaam voor henzelf en nuttig voor medegebruikers
  • Ik stimuleer mijn bibliotheek om te bloggen
De deelnemers hebben misschien schrik op vervuiling in de catalogus en om te bloggen.

De puntjes die mij het meest aanspraken uit Laura Cohens A Librarian's 2.0 Manifesto zijn:

1. Ik zorg ervoor dat ik op de hoogte blijf van de informatiecultuur van onze gebruikers en probeer die kennis te 'vertalen' naar bibliotheekdiensten

3. Ik werk actief mee aan de vooruitgang van mijn bibliotheek

5. Ik durf nieuwe (vormen van) diensten voor te stellen, ook al zal dat bij sommige collega's op weerstand stuiten.

6. Ik geniet van de opwinding en het plezier van positieve veranderingen en straal dat uit naar collega's en gebruikers

10. Ik ben niet bang voor Google of verwante diensten

En nu nog omzetten in daden...

1 opmerking: