vrijdag 5 februari 2010

Sociale bibliotheekcatalogi

De site van "zoeken.bibliotheek.be" vind ik zeer handig en gebruiksvriendelijk. Een lijstje maken gaat supergemakkelijk en snel. Ik heb nu geen boekenlijstje gemaakt maar een dvdlijstje. Nadeel van "My Discoveries" is dat ik het lijstje niet in mijn blog kan tonen zoals in "Librarything".

Recensies over boeken zijn nu gemakkelijk terug te vinden. We krijgen regelmatig de vraag naar recensies. En daarvoor zijn deze bibliotheekcatalogi heel handig. Niet iedereen weet waar men moet zoeken. In de bibliotheek tonen we dan waar ze het kunnen terugvinden in de catalogi. EĆ©nmaal men dit weet is het eenvoudig. Ik heb onlangs nog iemand geholpen in de bibliotheek die recensies nodig had over een bepaald boek. Ik heb haar getoond hoe men de recensies kan terug vinden. En ze was heel blij met het resultaat.

Van binnen naar buiten: Widgets maakt het mogelijk om je catalogus ook op de site van bv: de gemeente te plaatsen, op een Facebookpagina, blog enz... . Zo moet men maar op 1 plaats gaan, wat gemakkelijk is.

Van buiten naar binnen: linken naar Wikipedia, muzieksites, Librarything, enz.. zijn ook een meerwaarde voor de catalogi om meer informatie terug te vinden.

1 opmerking:

  1. Interessante opmerking over My Discoveries en lijstjes insluiten in je blog. Zal daar eens voor horen. Groetjes, Eva

    BeantwoordenVerwijderen